O programie
Treść
Realizacja Rządowego programu „Aktywna Tablica”
W lipcu 2017 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są szkoły podstawowe oraz szkoły za granicą.
W roku szkolnym 2019/2020 po złożeniu wniosku do organu prowadzącego nasza szkoła bierze udział w projekcie rządowym „Aktyna Tablica na lata 2017-2019”, aby realizować zadania współczesnej szkoły takie jak, rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej czy przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, wprowadzanie innowacji pedagogicznych w trakcie trwania programu i dążenie do unowocześniania szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 3 w Słopnicach otrzymała przewidziane programem wsparcie na zakup pomocy dydaktycznych. W ramach działań podjętych w trakcie realizacji programu wyposażyliśmy szkołę w dwa nowoczesne monitory interaktywne oraz wprowadzamy na prowadzonych lekcjach działania oparte na TIK.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania tych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez:
- Wyznaczenie koordynatora oraz zespołów samokształceniowych, wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 3 w Słopnicach.
- Uczestniczenie przez nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu „Szkolenie TIK z obsługi, wykorzystania w nauczaniu monitorów interaktywnych zakupionych w ramach niniejszego programu”.
- Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych, we wszystkich oddziałach szkoły.
- Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK .
- Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych.
Program Aktywna Tablica na lata 2017-2019, który realizowany jest w naszej szkole, pomaga uczniom oraz nauczycielom stać się mistrzami nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz rozwijać w nich kompetencje z TIK, co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji. Realizacja projektu obejmuje wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.
Planowane sposoby wykorzystania tablicy:
- Pisanie i rysowanie na monitorze interaktywnym (nauczyciel i uczniowie).
- Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
- Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym (w tym z plansz, słowników czy encyklopedii, itp.)
- Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat. Wpłynie to pozytywnie na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
- Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie. Wpłynie to na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Jakie zmiany sposobu nauczania i uczenia się uzyskamy stosując monitory interaktywne:
- Zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów.
- Dużo większa różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji.
- Dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w Internecie.
- Możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów.
- Nauczyciel może wykorzystywać obrazy graficzne, zdjęcia i filmy dla wzmocnienia percepcji wzrokowej.
- Łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
- Korzystając z monitora interaktywnego nauczyciel korzysta wraz z uczniami z jednego komputera.
Koordynatorem tego projektu w naszej szkole jest Pani Jolanta Kłodnicka.
Zadania koordynatora sieci:
- Planowanie działań sieci.
- Organizacja pracy sieci.
- Motywowanie członków sieci do pracy.
- Nadzór nad realizacją przyjętych celów.
- Sporządzenie rocznego sprawozdania z pracy sieci.
- Promocja działań sieci.
Powołany został także zespół wspomagający pracę Dyrektora oraz koordynatora przy projekcie, a są to przewodniczący zespołów samokształceniowych: p. Monika Florek, p. Agnieszka Tokarczyk, p. Barbara Wilczek, p. Magdalena Biedroń.
Zadania zespołu:
- Poszukiwanie ciekawych rozwiązań edukacyjnych i propagowanie ich wśród nauczycieli – wskazywanie ciekawych rozwiązań, znajdujących się na stronach internetowych, udostępnianie linków.
- Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli z wykorzystaniem TIK.
- Opracowywanie scenariuszy zajęć.
- Opracowanie sprawozdania z działalności zespołu do dnia 1 czerwca 2020 r.
Innym z podjętych działań jest zawarcie porozumienia z innymi szkołami i utworzenie lokalnej międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. W spotkaniach biorą udział nauczyciele, którzy pragną rozwijać i wzbogacać swój warsztat.
Szkoły działające w sieci:
- Szkoła Podstawowa Nr 3 w Słopnicach
- Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Słopnicach - Szkoła Podstawowa Nr 2
- Szkoła Podstawowa Nr 4 w Słopnicach
Harmonogram działań w ramach współpracy sieci międzyszkolnej:
- I spotkanie – 16.12.2019r. w Szkole Podstawowej Nr 3 (temat spotkania: Sieci współpracy i samokształcenia jako nowa forma doskonalenia nauczycieli w pracy z nowymi technologiami),
- II spotkanie – 24.02.2020r. w ZSPiP - Szkole Podstawowej Nr 2( temat spotkania: Formy pracy w ramach sieci współpracy i samokształcenia wspierające samodzielną aktywność uczestników),
- III spotkanie – 18.05.2020r. w Szkole Podstawowej Nr 4 (temat spotkania: Forum wymiany doświadczeń i dobrych praktyk).
Monitory interaktywne pozwalają nauczycielom prowadzić innowacyjne lekcje z wykorzystaniem programów interaktywnych, gier czy materiałów multimedialnych. Ponadto dzięki monitorowi interaktywnemu lekcja prowadzona przez nauczyciela jest dynamiczna - oprócz zapisania niezbędnych informacji, w szybki sposób nauczyciel przechodzi do pokazu np. filmu czy zdjęć. Tak prowadzone lekcje wywołują większe zainteresowanie lekcją u uczniów, a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych, ćwiczeń interaktywnych sprawia, że bardziej angażują się w lekcję.
Nauczyciel przygotowuje własne materiały korzystając z dołączonego do tablicy oprogramowania jak również korzysta z bezpłatnych programów i materiałów dostępnych w Internecie.
Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem TIK ma wpływ na:
- dużo większą różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji,
- zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania wielozmysłowe – przez wykorzystywanie przez nauczyciela obrazów graficznych, zdjęć i filmów dla wzmocnienia percepcji wzrokowej,
- możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów,
- dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego monitor interaktywny i w Internecie,
- łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób (dotyczy to głównie zjawisk fizycznych czy przyrodniczych), a co pozwala łatwiej zrozumieć te zjawiska.
Planowane lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:
- 23 stycznia 2020 r.
- 25 luty 2020 r.
- 24 marzec 2020 r.