Przejdź do treści
szkola1
szkola2
Przejdź do stopki

Mali badacze – doświadczenia i eksperymenty

Treść

Powszechnie wiadomo, iż dzieci przedszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza, a najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze właśnie badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo -skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji. Doskonałym i tym samym w pełni obrazujący koncept poprowadzenia niniejszej innowacji oddaje myśl Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż -a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem!”.

Innowacja ta, to wyjście na przeciw potrzebom poznawczym wychowanków. Łączyć będzie teorię z praktyką poprzez obserwację zjawisk przyrodniczych, fizycznych i przemian chemicznych. Głównym założeniem innowacji jest zachęcenie wychowanków do aktywnego poznania świata. Dzieci czerpią wiele radości z poszukiwań, eksperymentów i obserwacji. W mojej innowacji chcę, aby wychowankowie poprzez doświadczenia zauważali pewne zjawiska i stawiali konkretne pytania. Następnie będę wspólnie z nimi poszukiwała odpowiedzi na te pytania.

Podczas zabaw badawczych i eksperymentów, wychowankowie w urozmaicony sposób zdobywać będą wiedzę i nabywać doświadczenia. Potrząsanie przedmiotami, przelewanie płynów i mieszanie ich ze sobą, napełnianie pojemników, itp. będzie rozwijać ich koordynację manualno-wzrokową, a wspólne wykonywanie zadań będzie kształtować również umiejętności społeczne wychowanków. Ogromne znaczenie będzie miało również doskonalenie kompetencji językowych, które rozwijać będą podczas opisywania zaobserwowanych zjawisk.

Innowacja „Mali badacze – doświadczenia i eksperymenty” obejmuje dzieci z oddziału popołudniowego (3,4,5 i 6-latki) i będzie trwała od lutego 2025 do czerwca 2025 na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 w Słopnicach. Innowacyjność pedagogiczno - metodyczna polegać będzie na wprowadzeniu nowoczesnych metod zabawowych, twórczych w przedszkolu z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, obserwowania, doświadczania i przeżywania.

Głównym celem innowacji jest: Rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych.

Prowadząca innowację: Iwona Król

Kodeks małego badacza

Doświadczenia z olejem

Pływające doświadczenia

Doświadczenia z wodą

Co potrafią barwniki?

Robimy doświadczenia

296892