Projekt ekologiczny
Treść
Konkurs : „Czysta Rzeka”
w ramach projektu ekologicznego: „Bądź EkoFanem”
Uczniowie naszej szkoły z klas: siódmej i ósmej zakwalifikowali się do udziału w konkursie pt.: „Czysta Rzeka” w ramach II etapu projektu: „Bądź EkoFanem”. Udział w projekcie związany jest z prowadzoną w szkole innowacją pedagogiczną pt: „JESTEM FANEM EKOLOGII”.
W ramach realizacji projektu odbyły się zajęcia w terenie, podczas których pobrano próbki wody do analizy fizykochemicznej z potoku Czarna Rzeka w miejscu zwanym „Kamienny Stół” w pobliżu osiedla „Do Tracza”, przy drodze na Zaświercze. Uczniowie dokonali również pomiaru pH i temperatury wody oraz gleby miernikiem elektronicznym. Odbyło się także sprzątanie przyległego terenu w górę biegu potoku.
Badany odcinek rzeki ma charakter przełomu i jest idealnym miejscem na lekcje terenowe z biologii i geografii. Podczas zajęć uczniowie rozpoznawali rosnące tam rośliny m.in. takie jak: barszcz zwyczajny, wierzbę wiciową, brodawnik jesienny, dziewannę fioletową, jastrun właściwy, lepiężnik różowy, traganek szerokolistny, miętę zieloną, szałwię lepką oraz podziwiali na okolicznych wychodniach skalnych występujące tam zbiorowiska naskalne, sucholubne oraz wyżej rosnące sosny i świerki. Następnie podziwiali progi wodospadowe oraz wychodnie skał fliszu karpackiego.
Omówiono zagadnienia związane z zagrożeniami i czynnościami pomagającymi chronić zasoby przyrody ożywionej i nieożywionej. Szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia związane z ochroną jakości wody i czystości terenów przyległych do górskich potoków. Pobrane przez uczniów próbki wody zostały poddane analizie w klasie z udziałem uczniów pod okiem nauczyciela. Badano wskaźniki fizykochemiczne takie jak: pH, temperaturę, stężenie żelaza, azotanów, azotynów, amoniaku, fosforanów oraz badano twardość ogólną wody. Wcześniej został przeprowadzony instruktarz dotyczący przestrzegania zasad bhp podczas analiz laboratoryjnych. Po przeprowadzonych badaniach odbyła się dyskusja nad otrzymanymi wynikami. Uzyskane wyniki badań uznano wspólnie z uczniami za prawidłowe i zakwalifikowano wody potoku do wód czystych, co jest korzystne szczególnie dla znajdującego się w pobliżu ujęcia wody.