Przejdź do treści
szkola1
szkola2
Przejdź do stopki

WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

Treść

   18 listopada w naszej szkole odbyły się warsztaty profilaktyczne, które zostały przeprowadzone w klasach 3, 4, 5, 6 i 8.

Warsztaty prowadzone były przez Polskie Centrum Profilaktyki z Krakowa. 

 

Hejting w sieci – stop mowie nienawiści.

Celem warsztatów było przybliżenie uczniom pojęcia hejtingu, czyli przemocy, jakiej mogą doświadczyć w przestrzeni wirtualnej (facebook, instagram, youtube, tiktok, fora dyskusyjne, memy oraz smsy).

Uczniowie nauczyli się rozpoznawać przejawy hejtingu, takie jak: obrażanie, znieważanie,

wyzywanie innych osób w internecie, udostępnianie czyichś zdjęć bez ich zgody, wysyłanie

natrętnych sms-ów.

Dowiedzieli się również co zrobić, aby nie zostać ofiarą hejtingu: nadawać swoim profilom bezpieczny status (prywatny), nie zamieszczać w sieci swoich zdjęć i filmów, nie wymieniać się z kolegami telefonami komórkowymi.

Aby samemu nie stać się hejterem, należy traktować innych z szacunkiem, zawsze pytać o zgodę, jeśli chcemy zrobić komuś zdjęcie lub nakręcić film, oraz pamiętać o tym, że w internecie nie jesteśmy anonimowi.

Na końcu uczniowie dowiedzieli się, jak zareagować, gdy sami staną się ofiarą przemocy, tzn. nie odpowiadać na zaczepki w sieci, domagać się skasowania filmów i zdjęć z naszym udziałem, szukać pomocy u kogoś dorosłego, zachować dowody ataku i jak najszybciej interweniować.

Konflikt – przedstawiam, słucham, negocjuję.

W trakcie tego panelu, uczniowie dowiedzieli się, że do konfliktów może dochodzić zarówno między dwiema osobami, jak również większymi grupami osób, w zależnościach rodzinnych, zawodowych i szkolnych.

Wyszczególniono negatywny aspekt konfliktu, jakim jest możliwość eskalacji do zachowań przemocowych (agresywnych), oraz jego pozytywną stronę, jaką jest możliwość poznania otwartego stanowiska, poglądów i przekonań drugiej strony, co ułatwić może porozumienie i skłonić do kompromisów.

Uczniowie wraz z prowadzącym warsztaty, ustalili sposoby rozwiązywania konfliktów, oparte o wzajemne szacunek, otwartość na odmienne poglądy, bez przechodzenia do agresji.

Wspólnie omówiono również pojęcie empatii, jako postawy ułatwiającej zrozumienie wzajemnych emocji w sytuacji pojawienia się konfliktu.

 

Ingegracja – jak odbudować relacje z rówieśnikami.

W trakcie tych zajęć, uczniowie ćwiczyli (indywidualnie i w parach) elementy autoprezentacji – umiejętność opowiadania o sobie, zaciekawienia grupy klasowej własnymi zainteresowaniami.

 

Komunikacja interpersonalna – bez barier w dialogu.

W trakcie tych zajęć, uczniowie dowiedzieli się czym jest komunikacja interpersonalna i jak ważna jest w kontekście np. unikania konfliktów.

Wspomniano o wartości uważnego, aktywnego słuchania w procesie komunikacji, oraz o cechach dobrego i złego słuchacza.

Do pierwszego należą: utrzymywanie kontaktu wzrokowego, potakiwanie, dopytywanie o szczegóły i dodatkowe informacje.

Natomiast złego słuchacza cechuje np. rozglądanie się na boki, patrzenie w telefon, na zegarek, czy ziewanie.

Uczniowie wraz z prowadzącym omówili również pojęcie komunikatu „ja”.

Dotyczy ono właściwego wyrażania swoich emocji, w sposób nieobrażający osobę, do której kierujemy swój komunikat.

W komunikacji międzyludzkiej bardzo ważne jest, aby mówić głośno o tym jak się czujemy, jaki wpływ na nasze uczucia ma zachowanie innych osób. Komunikat typu „ja” pozwala nam wyrazić swoje myśli, uczucia, oczekiwania w takiej formie, która szanuje osobę, do której mówimy.

Na koniec rozmawiano o przykładach barier w dialogu, utrudniających zrozumienie i rozwiązywanie problemów. Należą do nich: osądzanie innych („za mało się postarałeś”, „jesteś leniwy”), decydowanie za innych („powinieneś się postarać”, „musisz się uczyć więcej”), oraz ignorowanie, uciekanie od problemu („daj spokój inni mają gorzej”, „co byś zjadł na obiad”).

GALERIA

257385